Roste taxíkům konkurence?

Cesta z večírku. Taxíkem, nebo vlastním autem? Taxikáři se zlobí, v Brně jim začínají konkurovat agentury, jež klientům odvezou auto i kamarády. Svými stížnostmi už řidiči taxíků zaměstnávali i úředníky na ministerstvu dopravy.

Odvezou auto. S ním i jeho majitele, který si neodpustil skleničku alkoholu, a jeho kamarády. Když je osob více než počet míst v autě, nebrání se naložit si pár lidí i do svého doprovodného vozidla. V krajním případě fungují jako klasická taxislužba.

Takzvané asistenční agentury pro řidiče nabízejí na internetu celou řadu služeb. Které z nich ale mohou podle zákona opravdu vykonávat, řeší hned několik úřadů. A zabývají se tím i právníci ministerstva dopravy.

Ministerstvo: Problém je placení v hotovosti

Ministerstvo už dřív rozhodlo, že pokud agentury přepravují v autě i osoby, musí jít o koncesovanou živnost. Tudíž musí splnit speciální zkoušky. Brněnské firmy je zatím nemají. Některé z nich se je ale chystají dodělat.

Potom vyvstane úředníkům nejspíš nový problém. Budou moci firmy s koncesí vozit pasažéry agenturními auty jako běžné taxíky? Taxikáři tvrdí, že ne, ministerstvo váhá. „Pokud nedochází i k přepravě auta zákazníka, tak to asi může být problém,“ připouští mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. V takovém případě už jde jen těžko odlišit taxislužbu od přepravní firmy.

Pro taxikáře přitom platí mnohem tvrdší pravidla než pro ostatní přepravce. Výměnou za spousty formalit mohou vybírat peníze od zákazníků přímo v autě.

Je to jen žabomyší válka mezi potencionálními konkurenty? Taxikáři říkají, že nikoliv. Podle nich má zákazník v taxíku mnohem větší jistotu než u asistenčních agentur. „Řidiči jsou často najímáni z řad studentů, nemají patřičné proškolení, lékařskou prohlídku, potvrzení o beztrestnosti dokladované výpisem z karty řidiče a tak dále,“ vyjmenovává brněnský taxikář Emanuel Doubek. Člověk tak pak podle něj nemá vůbec žádnou jistotu, ke komu sedá do auta.

Ovšem pracovníci agentur kontrují. „Kolikrát se nám stane, že někoho přivezeme domů a on se diví, že jsme tak levní. Při stejné kilometrové sazbě a ujeté vzdálenosti platí o stokoruny méně než v taxíku. To je přinejmenším podivné,“ naznačuje podvádění taxikářů pracovník jedné z agentur. Jméno si nepřeje zveřejnit. Mezi oběma znepřátelenými tábory podle něj létají výhrůžky násilím.

A v dopravních agenturách odmítají i to, že by cestujícím hrozilo nějaké riziko. „Objevily se i spekulace, že nejsme pojištění. To je úplný nesmysl, vždyť převážíme auta za několik milionů,“ tvrdí jeden z pracovníků agentury Drink&Drive. Podle majitele firmy Lukáše Pokorného jsou pojištěni i cestující, které jejich řidič veze.

Účtování? Záleží na dohodě

Úřady budou muset kromě odlišení přepravců od taxikářů rozlousknout ještě jeden problém – jak je to s placením. Přepravu vlastního auta nekontroluje žádný taxametr, který by po dojezdu do cíle vytiskl stvrzenku sloužící zároveň jako daňový doklad. Agentury cenu účtují podle údajů na počítadle kilometrů přepravovaného auta.

„Je obtížné říct, jestli je na tom něco v nepořádku. Jako u každého obchodu záleží na dohodě,“ uvedl Petr Chlup, vedoucí kontrolního oddělení živnostenského úřadu v Brně.

 

zdroj: MF DNES – Brno
19.3.2007